Τρίτη 15 Μαΐου 2018

Τύποι υπολογισμού οδοντώσεων

Τυποποίηση Modul (m)

Για να εξασφαλιστεί η εναλλαξιμότητα μεταξύ των γραναζιών διαφόρων κατασκευαστών εφαρμόζεται στις οδοντώσεις τυποποίηση όσο αφορά τη μορφή και τις διαστάσεις των δοντιών. Στην μεγάλη πλειοψηφία των εφαρμογών χρησιμοποιούνται τα λεγόμενα κανονικά δόντια που έχουν συγκεκριμένη κατατομή με όλες τις διαστάσεις να εξαρτώνται από το βήμα t της οδόντωσης. Επίσης η αρχική διάμετρος dο αποτελεί το εφαλτήριο για τον υπολογισμό όλων σχεδόν των άλλων διαστάσεων του οδοντωτού τροχού.

Επειδή μαθηματικά το αποτέλεσμα της διαίρεσης t/π ενός φυσικού (tκαι ενός άρρητου αριθμού (π) θα είναι άρρητος αριθμός (π.χ 145,3265 mm) που θα δυσκολεύει όλους τους περαιτέρω υπολογισμούς και θα μειώνει την ακρίβεια της κατασκευής, αποφασίστηκε ο λόγος t να παίρνει ορισμένες συγκεκριμένες τιμές και να ονομαστεί διαμετρικό βήμα ή Modul. Δηλαδή έχουμε m=t.

Τύποι Υπολογισμού οδοντωτών τροχών
  1. dο=z*(t/π) dο= αρχική διάμετρος z=αριθμός δοντιών π=3,14 επειδή
  2. m=t  
  3.  dο = m*z                        m=διαμετρικό βήμα ή Modul
  4. hk = m                           hk=ύψος κεφαλής
  5. hf  = 1.17*m                   hf=ύψος ποδιού
  6. h = 2.17*m                     h=ύψος δοντιού
  7. s = w= 0.5*t  ή t/2           t=βήμα της οδόντωσης
  8. dk = do +2*hk                 dk=διάμετρος κεφαλής
  9. dk = do +2*m                    z= αριθμός δοντιών
  10. dk = m*(z+2) ακόμη έχουμε την σχέση μετάδοσης i
  11. i = Μ12 = n2/n1 = d1/d2 = z1/z2 όπου n1=στροφές κινητήριου n2=στροφές κινούμενου οδοντωτού τροχού
  12. α=(do1+do2)/2 α= απόσταση αξόνων οδοντωτών τροχών, dο1=αρχική διάμετρος κινητήριου  dο2=αρχική διάμετρος κινούμενου οδοντωτού τροχού.
  13. η = Ρ21   η = βαθμός απόδοσης  P1= ισχύς κινητήριου P2= ισχύς κινούμενου
  14. iολ = i1*i2*i3     iολ = ολική σχέση μετάδοσης  i1,i2,i3 = επιμέρους σχέσεις
  15. ηολ = η123   ηολ= ολικός βαθμός απόδοσης η123= επιμέρους βαθμοί απόδοσης 1,2,3.
  16. M ή Mt = 716.20*P/n   M=ροπή P=δύναμη ή ισχύς n=στροφές
  17. Mb = Wb * σεπ      Mb = καμπτική ροπή Wb = καμπτική ροπή αντίστασης σεπ =επιτρεπόμενη τάση 
  18.  Mb = Fπ*h   Mb=καμπτική ροπή Fπ= περιφερειακή δύναμη h=ύψος δον.
  19. Fπ =2* Mt/d0 και dο = z*m
  20. Wb=s2*b/6 όπου s=0,5*t και 
  21.  b=y*t το  y από τον πίνακα 14.8.β σελ. 339
  22. t=100*(450*P/n*z*y*c)1/3 n=στροφές z=αριθμός δοντιών y=συντελεστής μορφής c=συντελεστής φόρτισης t=βήμα της οδόντωσης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιό σας!!!

Βοηθητικό video